ŻRYJ/ŻYJ, czyli jedz ostrożnie

kampania społeczna, plakat, otyłość, ams, zdrowa żywność,

Ostatnio zauważyłam na przystanku tramwajowym plakat z napisem ŻRYJ z przekreślonym R i tego samego dnia przeczytałam na FB niesamowitą dyskusję o kampanii przeciwko otyłości. O kampanii nic nie słyszałam, natomiast w przeciwieństwie do większości przeciwników tych plakatów, słyszałam o konkursie organizowanym co roku przez AMS (polecam Galerię Plakatu AMS). Co roku był inny temat, co roku plakaty wisiały na przystankach. Te które pamiętam, były świetne, niebanalne i odpowiadały na zadany konkursowy temat. I myślę, że tu jest pies pogrzebany.

kampania społeczna, plakat, otyłość, ams, zdrowa żywność,

Tegorocznym zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu na temat zdrowego odżywiania pod hasłem “Jedz ostrożnie”. Mam jednak wrażenie, że uczestnicy, a przynajmniej laureaci, zakończyli czytanie założeń na 1 punkcie, mówiącym o otyłości. A drugi był już o uświadamianiu wartości zdrowego żywienia. Ewentualnie po przeczytaniu obu, wybrali łatwiejszą wersję, bo łatwiej zwracać uwagę na nieprawidłowości i wyśmiewać zło, niż atrakcyjnie pokazać banalne dobro. Nie mam pojęcia, jaki był poziom nadesłanych prac, ale dla mnie są w większości przeciętne, choć pomysł ŻRYJ/ŻYJ mi się akurat podoba, w przeciwieństwie do pracy Michała Łąckiego, która zwyciężyła.

kampania społeczna, plakat, otyłość, ams, michał łącki,

Po raz kolejny okazało się też, że ludzie widzą to, co chcą widzieć. Została dorobiona teoria, iż jest to kampania społeczna przeciw otyłości. I tu się osoby z zaburzeniami odżywiania poczuły dotknięte, stygmatyzowane i dyskryminowane. Uważam, że nadwrażliwość na swoim punkcie lepiej schować na inne okazje, tu zaszło to o czym pisałam powyżej – nadmiernie uproszczone myślenie.

Nadużywa się przy tym wszystkim określenia „kampania społeczna”. Plakat społeczny ma prawo wywoływać kontrowersje. Opublikowanie plakatu w przestrzeni publicznej nie czyni jednak z niego od razu kampanii. Kampania społeczna ma na celu zaangażowanie ludzi w określone działania. Ja ich tu nie widzę. Swoją drogą, co by to była za akcja, gdyby zaczęto się stosować do popularnego na murach skrótu CHWDP.

Za jakiś czas plakaty znikną z ulic. Znowu otyłych będą szczuły chude modelki, wielbicieli disco polo imprezy o trochę większej kulturze, a cukrzyków słodycze… Ludzie, więcej dystansu!

komentarze archiwalne:

Mądrze napisane. Swoją drogą, skoro ponosimy koszta leczenia otyłych ludzi, palaczy, narkomanów, alkoholików itp, to dlaczego im trochę nie dokopać?napisał: e.urlik 2019/01/16 13:04:50

plakat z kiełbaską mnie rozczulił bo skojarzył mi się z plakacikami propagandowymi z czasów komuny. A ten „żryj” jest dobry gdyż mocno przyciąga uwagę swoją dosadnością. Inna sprawa to kwestia interpretacji i tego że ktoś poczuł się dotkniętynapisał: binabal 2019/01/17 16:03:18

dobry przekaz :)napisał: Gość: Lena, *.dynamic.chello.pl 2019/01/22 15:37:19

Bardzo mądrze napisane. 
Pozdrawiamnapisał: fotografiawnetrz 2019/01/23 10:39:36

Zerknij tutaj rónież:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *