Ostatnio zauważyłam na przystanku tramwajowym plakat z napisem ŻRYJ z przekreślonym R i tego samego dnia przeczytałam na FB niesamowitą dyskusję o kampanii przeciwko otyłości. O kampanii nic nie słyszałam, natomiast w przeciwieństwie do większości przeciwników tych plakatów, słyszałam o konkursie organizowanym co roku przez AMS (polecam Galerię Plakatu AMS). Co roku był inny temat, co roku plakaty wisiały na przystankach. Te które pamiętam, były świetne, niebanalne i odpowiadały na zadany konkursowy temat. I myślę, że tu jest pies pogrzebany.
Tegorocznym zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu na temat zdrowego odżywiania pod hasłem “Jedz ostrożnie”. Mam jednak wrażenie, że uczestnicy, a przynajmniej laureaci, zakończyli czytanie założeń na 1 punkcie, mówiącym o otyłości. A drugi był już o uświadamianiu wartości zdrowego żywienia. Ewentualnie po przeczytaniu obu, wybrali łatwiejszą wersję, bo łatwiej zwracać uwagę na nieprawidłowości i wyśmiewać zło, niż atrakcyjnie pokazać banalne dobro. Nie mam pojęcia, jaki był poziom nadesłanych prac, ale dla mnie są w większości przeciętne, choć pomysł ŻRYJ/ŻYJ mi się akurat podoba, w przeciwieństwie do pracy Michała Łąckiego, która zwyciężyła.
Po raz kolejny okazało się też, że ludzie widzą to, co chcą widzieć. Została dorobiona teoria, iż jest to kampania społeczna przeciw otyłości. I tu się osoby z zaburzeniami odżywiania poczuły dotknięte, stygmatyzowane i dyskryminowane. Uważam, że nadwrażliwość na swoim punkcie lepiej schować na inne okazje, tu zaszło to o czym pisałam powyżej – nadmiernie uproszczone myślenie.
Nadużywa się przy tym wszystkim określenia „kampania społeczna”. Plakat społeczny ma prawo wywoływać kontrowersje. Opublikowanie plakatu w przestrzeni publicznej nie czyni jednak z niego od razu kampanii. Kampania społeczna ma na celu zaangażowanie ludzi w określone działania. Ja ich tu nie widzę. Swoją drogą, co by to była za akcja, gdyby zaczęto się stosować do popularnego na murach skrótu CHWDP.
Za jakiś czas plakaty znikną z ulic. Znowu otyłych będą szczuły chude modelki, wielbicieli disco polo imprezy o trochę większej kulturze, a cukrzyków słodycze… Ludzie, więcej dystansu!
komentarze archiwalne:
Mądrze napisane. Swoją drogą, skoro ponosimy koszta leczenia otyłych ludzi, palaczy, narkomanów, alkoholików itp, to dlaczego im trochę nie dokopać?napisał: e.urlik 2019/01/16 13:04:50
plakat z kiełbaską mnie rozczulił bo skojarzył mi się z plakacikami propagandowymi z czasów komuny. A ten „żryj” jest dobry gdyż mocno przyciąga uwagę swoją dosadnością. Inna sprawa to kwestia interpretacji i tego że ktoś poczuł się dotkniętynapisał: binabal 2019/01/17 16:03:18
dobry przekaz :)napisał: Gość: Lena, *.dynamic.chello.pl 2019/01/22 15:37:19
Bardzo mądrze napisane.
Pozdrawiamnapisał: fotografiawnetrz 2019/01/23 10:39:36